Baktanke

Helt plötsligt kom lite energi och jag bestämde mig för att för första gången baka mockarutor. Plockade fram ett recept som jag rivit ut och sparat. Reagerade lite på den höga sockermängden men la inte mer tanke på det än så utan följde receptet till punkt och pricka. Allt flöt smidigt på och den färdiga smeten hälldes snart i en ugnsform och åkte in i ugnen. När gräddningen sedan närmade sig slutet såg jag plötsligt hur hela kakan långsamt sjönk ihop. Konstaterade raskt att formen kanske varit för stor för smetmängden. Färdiggräddad fick den vila lite innan garneringen lades på och placerades kallt för att det hela skulle svalna. När jag sedan provsmakade kunde jag bara konstatera att jag åstadkommit min allra första kladdkaka.
 
Vid jämförelse med ett annat recept visade det sig att sockermängden var på tok för hög. Antar att tryckfelsnisse varit i farten och kastade receptet i pappersåtervinningen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0